Kowalski, Mirosław - red. ; Zygadło, Andrzej
Celem badań było określenie znaczenia oddziaływań psychoedukacyjnych dla samowiedzy dorosłych osób ze spektrum autyzmu. W opracowaniu przyjęto, że paradygmat interpretatywny jest kluczowy, aby móc odnaleźć odpowiedzi na nurtujące badacza problemy naukowe. Osoby autystyczne charakteryzują się trudnościami w sferze komunikacyjnej, a także społecznej. W związku z tym szczególnie istotne okazało się indywidualne podejście do każdego badanego. Analiza i interpretacja materiału empirycznego uwzględniała perspektywę fenomenograficzną. ; Badania wykazały, że działania o charakterze edukacyjno-terapeutycznym mogą pozytywnie lub negatywnie wpływać na samowiedzę ludzi ze spektrum autyzmu. Osoby autystyczne, które doświadczyły prawidłowo przeprowadzonych oddziaływań edukacyjnych, uwzględniających ich neurotyp rozwinęły wiedzę o sobie, a także umiejętności związane ze samoregulacją i samostanowieniem. Wśród wypowiedzi badanych można wskazać takie, które świadczą o negatywnym oddziaływaniu interwencji edukacyjno-terapeutycznych.
The aim of the study was to determine the relevance of psychoeducational interventions to the self-knowledge of adults on the autism spectrum. This study assumes that the interpretative paradigm is crucial in order to seek answers to the researcher?s research questions. Autistic individuals tend to have difficulties in the communication sphere as well as in the social sphere. Therefore, an individual approach to each participant proved to be particularly important. The analysis and interpretation of the empirical material involved a phenomenographic perspective. ; The research showed that educational and therapeutic activities can positively or negatively influence the self-knowledge of individuals on the autism spectrum. Autistic people who experienced properly conducted educational interventions, which took into account their neurotype, developed self-knowledge, as well as skills related to self-regulation and self-determination. Some of the statements made by the respondents indicate a negative impact of educational and therapeutic interventions.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych
Rocznik Lubuski, tom 48, część 2
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Jul 4, 2024
Jul 4, 2024
21
https://www.zbc.uz.zgora.pl/publication/89634
Famuła-Jurczak, Anita Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Zieja, Elżbieta Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Grabizna, Adrianna Maciejewska, Renata Moczulska, Marta Rongińska, Tatiana - red.
Mazur, Magdalena Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Markowska, Magdalena Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Kataryńczuk-Mania, Lidia Lis-Zaldivar, Anna Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Nowicka, Ewa Banasiak-Macherska, Ewa Bąbka, Jarosław - red Kowalska, Ewa - red.
Kataryńczuk-Mania, Lidia Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.