Object

Title: Sukces szkolny i jego rodzaje. Obiektywny i subiektywny wymiar sukcesu szkolnego

Contributor:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Group publication title:

O roli rodziny...

Abstract_pl:

Celem artykułu jest przedstawienie różnych definicji, teorii i wskaźników sukcesu szkolnego ucznia. W artykule wyjaśniono, czym jest sukces szkolny, jakie są jego rodzaje, czym jest sukces szkolny w wymiarze obiektywnym i subiektywnym oraz jakie są jego determinanty. Przedstawione w tym artykule definicje i teorie sukcesu szkolnego wskazują, że jest on pojęciem złożonym, które można rozpatrywać na różnych płaszczyznach i nie ma jednoznacznej definicji. ; Sukces szkolny może być rozumiany na przykład jako osiągnięcie celów edukacyjnych, zaangażowanie szkolne, zadowolenie ze szkoły i nauki, zdobycie wiedzy i umiejętności, wytrwałość oraz rozwój osobisty, społeczny i moralny ucznia. Perspektywa sukcesu szkolnego może być obiektywna, oparta na spełnieniu oczekiwań stawianych przez szkołę, lub subiektywna, zależna od indywidualnych perspektyw ucznia i jego doświadczeń. Sukces szkolny zależy od cech ucznia, jego środowiska oraz interakcji między nimi. Do ważnych czynników determinujących sukces szkolny ucznia można zaliczyć zdolności poznawcze, kompetencje społeczno-emocjonalne, cechy osobowości i status społeczno-ekonomiczny. Uwzględniając w pracy z uczniami różne aspekty sukcesu szkolnego, można zapewnić im pełniejszy rozwój i satysfakcję z nauki.

Abstract:

The aim of the article is to present various definitions, theories, and indicators of a student`s academic success. It explains what school success entails, its types, objective and subjective dimensions, and determinants. The definitions and theories presented indicate that school success is a complex concept that can be viewed from multiple perspectives and lacks a clear-cut definition. It encompasses achieving educational goals, school involvement, satisfaction with learning, acquiring knowledge and skills, perseverance, and the student`s personal, social, and moral development. ; School success may be perceived objectively, based on meeting school expectations, or subjectively, depending on individual student perspectives and experiences. It hinges on student characteristics, their environment, and the interactions between them. Key determinants of academic success include cognitive abilities, social-emotional competencies, personality traits, and socioeconomic status. Considering various facets of school success when working with students ensures their holistic development and satisfaction with learning

Publisher:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:87057

DOI:

click here to follow the link

Pages:

227-243

Language:

pol ; eng

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Object collections:

Last modified:

Aug 4, 2025

In our library since:

Aug 4, 2025

Number of object content hits:

39

All available object's versions:

https://www.zbc.uz.zgora.pl/publication/101809

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information