Object

Title: Istotne czynniki warunkujące poziom opanowania języka obcego

Creator:

Nieścioruk, Julia

Date:

2024

Resource Type:

rozdział w książce

Contributor:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Group publication title:

O roli rodziny...

Abstract_pl:

Nie ulega wątpliwości, że na tempo i poziom opanowania języka wpływa wiele różnych czynników, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Spośród tych dwóch grup czynników przedstawiono wybrane z nich, począwszy od czynników wewnętrznych: dobrostan psychiczny i przyjemność czerpana z nauki języka obcego, a skończywszy na czynnikach zewnętrznych: środowisko rówieśnicze i relacje z rówieśnikami. Po ich zdefiniowaniu omówiono ich korelację z innymi czynnikami z zakresu psychologii pozytywnej oraz istniejącymi wynikami badań. ; Jak wskazują podane źródła naukowe, istnieje pozytywna korelacja między wskazanymi czynnikami a biegłością i osiągnięciami w języku obcym. Odniesiono się również do wybranych teorii z zakresu psychologii pozytywnej, a także do postrzegania języka obcego w kontekście Teorii Złożonych Systemów Dynamicznych, która traktuje język jako dynamiczną, złożoną i niezwykle rozbudowaną strukturę. Ponadto artykuł wskazuje na ważną rolę rodziców, nauczycieli i rówieśników w procesie przyswajania/uczenia się języka obcego. Tym samym artykuł zawiera implikacje dla przyszłej praktyki edukacyjnej; wskazuje na potrzebę udoskonalania przez nauczycieli języków obcych ich programów edukacyjnych i pogłębiania kompetencji, zwłaszcza kompetencji społecznych, tak aby mogli skutecznie i adekwatnie wspierać swoich uczniów o zróżnicowanych potrzebach.

Abstract:

It is undeniable that a wide variety of factors, both learner-internal and learner-external, influence the rate and level at which a language is mastered. From the two groups of factors, selected ones are presented, from learner-internal: well-being and foreign language enjoyment, and from learner-external: peer environment and relationship. The definitions of these factors are followed by a discussion of their correlation with other positive psychology factors and existing research results. ; As the given scientific sources indicate, there is a positive correlation between the indicated factors and foreign language proficiency and achievement. References were made to selected theories from the field of positive psychology as well as to the perception of foreign language in the context of Complex Dynamic Systems Theory, which treats language as a thriving, intricate and extremely dynamic structure. Furthermore, the article identifies the important role of parents, teachers and peers in the foreign language acquisition/learning process. Thus, the paper provides implications for future educational practice; it points to the need for foreign language teachers to refine their educational programmes and deepen their competences, especially their social competences, so that they can effectively and adequately support their students with diverse needs

Publisher:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:87084

DOI:

click here to follow the link

Pages:

255-271

Language:

pol ; eng

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Object collections:

Last modified:

Aug 4, 2025

In our library since:

Aug 4, 2025

Number of object content hits:

23

All available object's versions:

https://www.zbc.uz.zgora.pl/publication/101828

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects Similar

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information