Obiekt

Tytuł: Samoregulacja emocji a poczucie własnej skuteczności pielęgniarek w opiece nad innymi = Emotional self-regulation and self-efficacy among nurses in the context of caring for others

Współtwórca:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Tytuł publikacji grupowej:

Osoby z niepełnosprawnościami...

Streszczenie:

Pielęgniarstwo jest zawodem, który wymaga nie tylko wiedzy i umiejętności praktycznych, ale także szczególnych kompetencji psychologicznych. Do kompetencji wspierających świadczenie przez pielęgniarki opieki na rzecz pacjenta można zaliczyć inteligencję emocjonalną czy poczucie własnej skuteczności, ponieważ od nich w dużym stopniu może zależeć efektywne radzenie sobie z wyzwaniami zawodowymi oraz budowanie satysfakcjonujących relacji z pacjentami. Celem badania była analiza związku pomiędzy aspektem wymiarem inteligencji emocjonalnej określonym jako samoregulacja emocji a poczuciem własnej skuteczności w grupie zawodowej pielęgniarek. ; W badaniu uczestniczyło 100 kobiet - 50 pielęgniarek (M?=?40,48) i 50 urzędniczek (M?=?39,30) stanowiących grupę kontrolną. Zastosowano kwestionariusze: INTE (wymiar inteligencji emocjonalnej samoregulacja emocji) oraz GSES (poczucie własnej skuteczności). Wyniki wykazały istotne dodatnie korelacje pomiędzy wymiarem inteligencji emocjonalnej a poczuciem własnej skuteczności. Analiza porównawcza wykazała również, że grupa pielęgniarek osiągała wyższe wyniki w zakresie samoregulacji emocjonalnej oraz poczucia własnej skuteczności w porównaniu do grupy urzędniczek. Uzyskane wyniki sugerują, że rozwój kompetencji emocjonalnych może sprzyjać wzmacnianiu poczucia skuteczności w zawodach wymagających intensywnego kontaktu z ludźmi oraz pracy w warunkach stresu.

Abstract:

Nursing is a profession that requires not only knowledge and practical skills but also specific psychological competencies. Among the competencies that support nurses in providing patient care are emotional intelligence and self-efficacy, as effective coping with professional challenges and building satisfying relationships with patients largely depend on them. The aim of the study was to analyze the relationship between the emotional intelligence dimension of emotion self-regulation and self-efficacy in a professional group of nurses. ; The study involved 100 women - 50 nurses (M?=?40.48) and 50 clerks (M?=?39.30) serving as a control group. The questionnaires used were: INTE (emotional intelligence dimension of emotion self-regulation) and GSES (self-efficacy). The results showed significant positive correlations between the emotional intelligence dimension and self-efficacy. Comparative analysis also demonstrated that the group of nurses scored higher in both emotion self-regulation and self-efficacy compared to the group of clerks. The findings suggest that the development of emotional competencies may contribute to strengthening self-efficacy in professions that require intensive interpersonal contact and working under stress.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:88483

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

157-174

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

4 gru 2025

Data dodania obiektu:

4 gru 2025

Liczba wyświetleń treści obiektu:

0

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://www.zbc.uz.zgora.pl/publication/103175

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji