Gorzelana, Joanna - red. nauk. ; Seul, Anastazja - red. nauk.
Celem niniejszej pracy jest poszukiwanie związku między pandemią, zdrowiem i twórczością. Ogłoszenie pandemii wywołało stres, który stał się zdarzeniem życiowym. W świetle teorii Holmesa i Rahe`a kumulujące się zdarzenia życiowe obniżają odporność fizyczną, zwiększają podatność na infekcje. Koncepcja Newmanów zakłada, że zdarzenia życiowe (kryzys) w wyniku przyjęcia wobec nich twórczej postawy prowadzą do skutecznej realizacji (stojących w tym momencie przed człowiekiem) zadań rozwojowych. ; Pomyślne przejście przez kryzys (i towarzyszący mu stres) jest podstawą kontynuacji rozwoju psychicznego. Zgodnie z koncepcją Stanisława Kowalika twórczość jest efektywną formą zapełniania pustki poznawczej i twórcy, i odbiorcy. Sprzyja zatem rozwiązaniu kryzysu. Pokazano, że twórczość (blogowa) w adolescencji jest przykładem przełamywania doświadczenia pustki poznawczej, lęku w trakcie kryzysu rozwojowego adolescencji. ; Pracę kończy prezentacja wybranych wyników badań nad studiującą młodzieżą reagującą na kryzys pandemiczny. Nastąpiło nałożenie się kryzysu adolescencji i pandemicznego. Zaobserwowano u części młodzieży sygnały trwania w kryzysie. Inna grupa studentów dokonała twórczej analizy sytuacji i potraktowała ją jako zadanie, któremu poświęciła swój (darowany, jak uznali) czas. W tej grupie są sygnały pomyślnego rozwiązywania kryzysu tożsamości zawodowej muzyka.
The aim of this work is to look for the relationship between the pandemic, health and creativity. The announcement of the pandemic caused stress that became a life event. In the light of Holmes and Rahe?s theory, cumulative life events reduce physical immunity and increase susceptibility to infections. The Newman concept assumes that life events (crisis), as a result of adopting a creative attitude towards them, lead to the effective implementation of developmental tasks (faced at that moment). ; Successfully going through a crisis (and the stress that accompanies it) is the basis for continuing mental development. According to Stanisław Kowalik`s concept, creativity is an effective form of filling the cognitive void of both the creator and the recipient. It is therefore conducive to resolving the crisis. It has been shown that creativity (blogging) in adolescence is an example of overcoming the experience of cognitive emptiness and fear during the developmental crisis of adolescence. ; The work ends with a presentation of selected research results on student students responding to the pandemic crisis. The adolescent crisis and the pandemic crisis overlapped. Some young people showed signs of being in crisis. Another group of students creatively analyzed the situation and treated it as a task to which they devoted their (given, as they considered) time. This group shows signs of successful resolution of the musician`s professional identity crisis.
seria: Prace Aksjologiczne: język, literatura, kultura, t. 4
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
10.59444/2024SERredGor_Seu_PAr12
Zdrowie i choroba w aspekcie aksjologicznym
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Oct 25, 2024
Oct 25, 2024
21
https://www.zbc.uz.zgora.pl/publication/90622
Edition name | Date |
---|---|
Twórczość i rozwój w kontekście pandemii = Creativity and development in the context of the pandemic | Oct 25, 2024 |
Kataryńczuk-Mania, Lidia Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Ludwicki, Konrad Sztyber, Radosław - red. nacz.
Mianowska, Edyta Narkiewicz-Niedbalec, Ewa Zielińska, Maria - red.
Pijanowska, Kamila Sztyber, Radosław - red. nacz.
Pasterniak-Kobyłecka, Ewa Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Ferenz, Krystyna Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Majewska, Jolanta Majewski, Andrzej Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Rubczewska, Anna Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.