Struktura obiektu
Autor:

Smużewska, Marcelina

Współtwórca:

Szafraniec, Krystyna- red. ; Zielińska, Maria - red.

Tytuł:

Studencki ruch naukowy w systemie nauki akademickiej = Student scientific movement in academic study system

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 37

Temat i słowa kluczowe:

studencki ruch naukowy ; organizacje studenckie ; szkolnictwo wyższe ; studenci

Streszczenie:

Celem niniejszej pracy jest wskazanie na trudności teoretyczne i praktyczne w badaniu studenckiego ruchu naukowego. Zakres uwzględnianych zagadnień dotyczy całej historii ruchu od jego powstania po dzień dzisiejszy. Podjęto także próbę diagnozy kondycji współczesnych stowarzyszeń studenckich.

Abstract:

Student scientific movement in Poland is over 150 years old. Its history is best recognized by a model (which is an idealization tool) as the theory of social movements poses too many problems. In this way three models emerge: traditional (1851-1947), socialist (1948-1989) and contemporary. In all three models a scientific circle is a dominant organization form, having the features of community and association. Institutional processes influence the activity of student movement in a negative way. ; Stiffening of structures leads to crises as the collective action of this type is strongly dependent on the charisma of local activists. Apart from the issues conditioned by the scientific policy, a number of immanent difficulties is being observed, e.g., the problems of "fictitious members", evanescence or lack of professionalism. The review of the solutions present on European universities leads to the conclusion that scientific circles - including all their burdens - are an excellent scientific opportunity for research active students.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Data wydania:

2011

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

195-210

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 37, część 2

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

×

Cytowanie

Styl cytowania: