Struktura obiektu

Autor:

Uździcka, Marzanna ; Zarębski, Rafał

Współtwórca:

Hawrysz, Magdalena - red. nauk. ; Uździcka, Marzanna - red. nauk. ; Wojciechowska, Anna - red. nauk.

Tytuł:

Wokół dydaktyki językoznawczej diachronii = On teaching linguistic diachrony

Tytuł publikacji grupowej:

ZSJ 2014

Temat i słowa kluczowe:

dydaktyka akademicka ; synteza historycznojęzykowa ; wybór ; antologia ; idea poznawcza ; diachronia ; academic teaching ; historically-linguistics synthesis ; anthology ; cognitive idea ; diachrony

Streszczenie:

Niniejszy artykuł powstał w związku z udziałem autorów w dwóch projektach badawczych realizowanych w ramach "Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki" w latach 2011-2014: nr 0063/FNiTP/H11/80/2011 - "Historia języka i wspolnot komunikatywnychpolskich w 50 wykładach", prowadzonym w Zakładzie Historii i Pragmatyki Języka Polskiego Uniwersytetu Zielonogórskiego pod kierunkiem prof. dra hab. Stanisława Borawskiego, oraz nr 0089/FNiTP/H11/08/2011 - "Teksty do historii używania języka narodowego z aneksami", prowadzonym w Katedrze Historii Języka Polskiego Uniwersytetu Łódzkiego pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Cybulskiego. ; W powyższych projektach badawczych uczestniczyły zespoły ośrodków współpracujących od kilkunastu lat: Uniwersytetu Łódzkiego i Zielonogórskiego. Współpraca ta od początku obejmowała wszystkie formy działania, w szczególności: stały udział w konferencjach organizowanych w obydwu Uczelniach oraz współpracę programową. ; Przygotowane w ramach projektu dwa komplementarne dzieła (spójne merytoryczniei metodycznie), tj. "Wykłady", obejmujące 16 wykładów przekrojowych oraz 34 wykłady mniejsze obejmujące całość obrazu dziejów języka polskiego, gdzie poszczególne "wykłady" przedstawiają węzłowe zagadnienia procesu historycznojęzykowego, oraz "Wybór", reprezentatywne zaplecze tekstowe, stanowiące zarazem dokumentację i źródło inspiracji do nowych rozważań, dostarczą całemu środowisku polonistycznemu możliwość wzbogacenia treści akademickich wykładów, seminariów i ćwiczeń w nowe narzędzia dydaktyczne. ; Część analityczna artykułu dotyczy rozważań wokół tezy wyrażającej przekonanie, że historia języka jest tą właśnie dyscypliną, gdzie wytwarzanie wiedzy i jej upowszechnianie w toku kształcenia akademickiego mogą ze sobą harmonizować. Co w konsekwencji powinno dać takie działanie dydaktyków i badaczy, aby studentów zainteresowanych historią języka było znacznie więcej.

Abstract:

This text was written in connection with the participation of the authors in two research projects under the "National Programme for the Development of Humanities" in the years 2011-2014: no 0063/FNiTP/H11/80/2011 - "The history of Polish language and Polish speech communities in 50 Lectures" conducted in the Department of Polish Language History and Pragmatics under the guidance of Professor Stanisław Borawski and no 0089/FNiTP/ H11/08/2011, "Texts for the history of the use of the national language with the annexes" conducted in the Department of Polish Language History at Lodz University under the guidance of Professor Marek Cybulski. ; In these research projects participated two teams of the centrem collaborating for many years: University of Lodz and University of Zielona Gora. From the beginning this co-operation included all forms of action, in particular: the continuous participation in conferences organized in both Universities and programmatic cooperation. ; Two complementary works (substantively and methodologically consistent) prepared within the framework of the project, i.e. "Lectures", including 16 cross sectional and 34 smaller ones, covering the entire history of the Polish language, where particular "lectures" present fundamental aspects of the historical-linguistic process, and "The Anthology", the choice of representative text representing both the documentation and inspiration source for new considerations, will provide the whole Polish language environment with the possibility of enriching the plot of academic lectures, seminars and workshops with the new teaching tools. ; The analytical part of the article concerns considerations about the conviction expressed in thesis that the history of language is the discipline, where the production of knowledge and its dissemination in the course of the academic training can be balanced. Consequently, it should lead to such educators` and researchers` action that there will be much more students interested in the history of the language.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2015

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

10.59444/2015SERredHaw_Uzdr14

Strony:

213-225

Źródło:

Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2014

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego