Struktura obiektu

Autor:

Drabik-Frączek, Beata

Współtwórca:

Steciąg, Magdalena - red. nauk. ; Bugajski, Marian - red. nauk.

Tytuł:

"Twarz" jako tożsamość (w ujęciu Ervinga Goffmana, Penelopy Brown i Stevena Levinsona) i strategie jej obrony, ochrony oraz naruszania w komunikacji interpersonalnej = "Face" as an identity (according to Hoffman, Brown and Levinson); strategies of its defense, protection and breaching in interpersonal communication

Tytuł publikacji grupowej:

ZSJ 2013

Temat i słowa kluczowe:

tożsamość ; tożsamość aktywna ; tożsamość pasywna ; tożsamość deliberatywna ; memetyka ; identyfikacja ; samoidentyfikacja ; język ; językoznawstwo ; językoznawstwo polskie

Streszczenie:

Niniejszy artykuł prezentuje spojrzenie na problem tożsamości z perspektywy socjolingwistycznej, pragmalingwistycznej, a także z perspektywy badań nad grzecznością językową. Tożsamość, w proponowanym przeze mnie ujęciu, jest ściśle związana z kategorią "twarzy" rozumianą zgodnie z socjologiczną koncepcją Ervinga Goffmana oraz jej socjolingwistycznym rozwinięciem zaproponowanym przez Penelopę Browni Stevena C. Levinsona. Zdaniem tych badaczy twarz jest metaforą zewnętrznej, publicznejtożsamości, publicznego wizerunku, który prezentujemy innym, którego bronimy i oczekujemy, że będzie przez innych poszanowany.

Abstract:

The base thesis of this article is the assumption that the actions we undertake in interpersonal communication are determined by strategies attributable to "the face" - both ours and ours` interlocutors. The term "face" is understood here after Erving Goffman theories - as a social image, "the positive social value a person effectively claims for himself by the line others assume he has taken during a particular contact", and it is considered as a type of social or public identity. ; In the course of communicative encounters with another human being the individual presents said public identity, defends it against the actions of others and also performs the construction of its face, often using strategies that in turn breach faces of the interlocutors. It is the category of face (along with its two aspects ? positive and negative) that designates our verbal and non-verbal communication strategies: polite, autorepresentative, manipulative and others.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2014

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

10.59444/2014SERredSte_Bugr6

Strony:

73-84

Źródło:

Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2013

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego