Struktura obiektu

Autor:

Gawron, Dagmara

Współtwórca:

Rongińska, Tatiana - red.

Tytuł:

Perspektywa oceniania a spostrzegana atrakcyjność twarzy autentycznych: różnice międzypłciowe = The perspective of judgements and the perception of facial attractivness natural: gender differences

Podtytuł:

Człowiek w całokształcie życia: rodzina - edukacja - praca

Tytuł publikacji grupowej:

PZN, nr 1/2017

Temat i słowa kluczowe:

atrakcyjność twarzy ; preferencje estetyczne ; różnice międzypłciowe ; faces ; attractiveness judgment ; gender

Streszczenie:

Artykuł dotyczy różnic w postrzeganiu atrakcyjności twarzy autentycznych, zależnych od perspektywy oceniania oraz płci zarówno osoby przedstawionej na zdjęciu, jak i płci oceniającego. W prezentowanym badaniu osoby badane (N = 233) dokonywały oceny atrakcyjności poszczególnych części autentycznych twarzy z trzech perspektyw: oceny siebie samych (perspektywa aktora), oceny ze strony innych osób (perspektywa obserwatora) oraz oczekiwanej oceny przez innych (perspektywa Ja odzwierciedlonego). Wyniki ujawniły, że osoby badane oceniają własne twarze korzystniej niż obserwatorzy, a rzeczywista ocena własnej twarzy jest bardziej korzystna od oczekiwanej (Ja odzwierciedlone). Najbardziej krytyczni w ocenach byli mężczyźni, szczególnie wówczas, gdy oceniali innych.

Abstract:

The article concerns the differences in the perception of facial attractiveness natural and modification depending on the perspective of judgements and gender. In the experiment (N = 233), a natural facial photo was rated three times. The first was self-rating by the participant. The second was by an observer. The third was the looking glass self. The results showed that participants rated themselves better than observers. But the perspective of the looking glass self was better than the observer's perspective, but worse than the perspective of self.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2017

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

173-182

Źródło:

Psychologiczne Zeszyty Naukowe, nr 1/2017

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego