Creator:
Contributor:
Title:
Group publication title:
Subject and Keywords:
tunele zatapiane ; technologie tunelu zatapialnego ; immersed tunnel ; sunken tunnel ; subaquanous tunneling
Abstract_pl:
Pierwszy tunel wykonany w technologii zatapianych segmentów został wykonany w 1896 roku. Był to krótki odcinek kanału ściekowego w Bostonie. 10 lat później zbudowano tą metodą pierwszy tunel kolejowy, również w Stanach Zjednoczonych. Od tamtej pory na całym świecie powstało przeszło 100 konstrukcji tego typu. ; Początki technologii budowy tuneli poprzez zatapiania na dnie zbiornika wodnego gotowych segmentów sięgają początków XIX wieku. Teoretyczne rozważania, dziesiątki projektów i kilka nieudanych prób sprawiły, że zanim technologia ta została wdrożona, była szczegółowo opracowana a jej podstawowe założenia opatentowane. Dzieje rozwoju technologii tunelu zatapialnego to doskonały przykład koncepcji wyprzedzającej swoje czasy.
Abstract:
The first tunnel made of segments, which were sunken and then merged under water, was built in 1896. It was a passage for conducting sewerage under Boston Harbor. The first tunnel for passenger traffic was constructed ten years later, also in the United States. ; Since then more than one hundred immersed tunnels of different size and length have been built worldwide. But the rise of "build-and-sink" technology is much older than that. Before the Boston Harbor tunnel was built the method has been theoretically elaborated in numerous patents and subsequent proposals. ; After that practically verified and perfected to the present form. Today's "build-and-sink" technology allows constructing floating immersed tunnels, buried in a sub aqueous trench or simply laid on the bottom. The case of immersed technology is shown as an example of a technique, which was invented ahead of its time.
Description:
tytuł dodatkowy: Prace z Inżynierii Lądowej i Środowiska
Publisher:
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Date:
Resource Type:
Format:
Pages:
Source:
Civil and Environmental Engineering Reports (CEER), No 4