Dane o rozprawie doktorskiej

Rodzaj pracy
Rozprawa doktorska
Data uzyskania stopnia
30.06.2006
Uzyskany stopien naukowy
doktor nauk humanistycznych
Promotor
Recenzenci

prof. dr hab. Adam Grobler, Uniwersytet Opolski, Wydział Historyczno-Pedagogiczny, Instytut Filozofii i Socjologii
ks. prof. dr hab. Andrzej Bronk, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Wydział Filozofii

Jednostka prowadzaca przewód
Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Humanistyczny, Instytut Filozofii
Miejsce pracy autora rozprawy
Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Humanistyczny, Instytut Filozofii
Dziedzina naukowa
Nauki humanistyczne
Dyscyplina naukowa
Filozofia
Specjalnosc naukowa
Sposób zgloszenia rozprawy, dostepnosc, liczba stron
http://zbc.uz.zgora.pl/publication/3375
Wydawca
Slowa kluczowe
filozofia, filozofia nauki, filozofia przyrody, naturalizm, naturalizm metodologiczny, naturalizm metafizyczny, fizykalizm, materializm, scjentyzm, teizm, ewolucjonizm, internalizm, eksternalizm, teistyczny realizm, Johnson, Phillip E.

 

Streszczenie pracy w języku polskim

"W swej pracy zamierzam omówić krytycznie stanowisko Phillipa E. Johnsona, dotyczące roli naturalizmu metodologicznego i metafizycznego w nauce. Przedstawię i poddam krytyce jego poglądy odnośnie kulturowego znaczenia współczesnej nauki, ze szczególnym uwzględnieniem problemu relacji nauki i religii. Przedstawię także jego alternatywę dla naturalistycznego paradygmatu nauki, jaką ma być realizm teistyczny oraz teorię inteligentnego projektu (TIP) proponowaną przez Johnsona jako alternatywę dla ewolucjonizmu. Zamierzam pokazać przy tym, w jaki sposób w swej krytyce roli naturalizmu w nauce Johnson wykorzystuje osiągnięcia współczesnej filozofii nauki.
W niniejszej pracy zamierzam argumentować na rzecz tezy, że Johnson jest pluralistą metodologicznym, metafizycznym i teoretycznym, choć jednocześnie nie jest relatywistą. Będę starał się wykazać, że analizy Johnsona pozwalają uznać, iż korzystne jest dla nauki przyjęcie postawy pluralistycznej."

Streszczenie pracy w jezyku angielskim